A „mentés másként” avagy a Szegedi Egyetemi Színház (SZESZ) közösségmegmentő terve a veszélyhelyzetre
A Vírusnapló riportere Varga Norberttel, a Szegedi Egyetemi Színház (SZESZ) művészeti vezetőjével beszélgetett:
Az első hullámban, amikor meg kellett állnia a társulatnak – mint ahogy szinte minden színházban és kultúrában tevékenykedő csoportnak vagy egyénnek vagy közösségnek és zenekarnak – egy biztos, előre kitalált, működőképesnek gondolt tervet, vagy reakciót kellett kitalálni, ami fenntartja az alapalkotóelemmel, vagyis a színház közönségével a kapcsolatot.
Mi a „mentés másként” a SZESZ számára?
Osztom azt az általános véleményt, ugyanakkor alapvetést, hogy a színház legfontosabb eleme a közönség, illetve a közösségépítés. A néző és a közönség viszonya is alapelemek, így hát a rendező és a társulatvezető mindenkori feladata a két fél közötti viszony izgalmas megteremtése. A veszélyhelyzet alatt ezért is törekedtem arra, hogy valahogyan tartsuk fennt ezt a fontos kapcsolatot és valamiképpen úgy, hogy az minőségi is legyen. Itt elsősorban nem feltétlen arról van szó, hogy ne legyen hiba, vagy minden tökéletes munka legyen – ugyanakkor persze törekvésszinten ez a cél, hisz mindenki jót, pontosabban a lehető legjobbat szeretné csinálni – inkább arró, lhogy más út nincs, csak a médium, vagyis az internet világa, mint kifejezési forma. Azaz minden előadás, történjen is akár a virtuális térben, élvezhető legyen.
Előadásaink elsősorban egyetemistáknak szól, de a város széles közönségére is számot tartunk. A témák amiket felvetünk előadásainkban kortalanok, minden korosztály számára érdekesek. A szerelem, az elvágyódás, a szakítás, a haza, a modern világ kihívásai, az extrém szituációk, a drogproblémák a nehézségek és természetesen a digitális, illetve a letűnt világok történeteinek újrafogalmazása is megjelenik a néző számára.
Mire jó még a színház?
Eddig olyan darabok bemutatására került sor, aminek felkészülési idejében is a hangsúly a közösségépítésen volt és van. Az elmúlt évek általam vezetett drámapedagógiás tapasztalataiból is kiindulva ez a szempont szinte a legfontosabbá vált számomra. Észrevehető, hogy a kisebb gyermekek az általános iskolában sem tudnak feltétlen valódi érvelést személyeskedés nélkül kifejteni. A lexikális tudás nem elégséges ahhoz, hogy boldoguljunk embertársaink viszonyaival. Az egyetemi színjátszás progresszívvá kell hogy váljon. Új témákat és új szituációkat kell felvetni, hogy változzon és kiérlelődjön egy olyan generáció is, akinek nemcsak a teljesítmény, vagyis a színpadi felületes teljesítmény a mérvadó. Tehát nemcsak a külsődleges technikai feltételek megléte – a fény, a hang, a zenei bejátszások – megléte szükséges ahhoz, hogy egy előadás megszülessen, hanem a valódi színészi jelenlét, és a sok közös energia, vagyis a munka.
Miképpen jelenik meg ez a SZESZ előadásaiban?
Azok a témák amiket épp ezért kiválasztottam egy-egy évad elején, magyar és akár kortárs külföldi szerzőktől, ezt a célt – a színészi jelenlétet, munkát – tűzi ki magának. A kiválasztott témák feldolgozása színházi közegben születik, jól összeszokott társulattal, progresszív irányultsággal a közönség és a fiatal színészek felé egyaránt.
Mi történt a vírushelyzetben?
Az előadások utáni beszélgetéseink a veszélyhelyzet alatt is, és még a második hullám előtt az internet világára szükültek be, vagy épp tágultak ki. Erre azért is van szükség, hogy legyen a néző aktív részese is az előadásnak. Legyen rögtön visszacsatolás, visszajelzés az előadások témáival kapcsolatban. Eddig ez a terv az előadás(ok) utáni beszélgetések szervezésében, és megtartásában valósult meg. Ez a módszer egyben hagyomány-újjáélesztés is, hiszen színházainkban gyakran előadás után a régi időkben ottmaradtak beszélgetni a nézők az alkotókkal.
Szerinted mi a küldetése az Egyetemi Színjátszásnak ma?
Véleményem szerint az egyetemi színjátszás feladata olyan témákat bedobni megbeszélésre, ami a kőszínházak és a független színházak között elhelyezkedő mozgásteret igyekszik tágítani, ezen keresztül mozogni, és ezzel együtt egy új fórumot is kitalálni. Ezért fontos, hogy széles spektrumon és idővonalon legyenek mozgathatók a kortárs szerzők, és az általuk megjelenített témák kifejtése egy előadás során. Így tehát az előadások között megtalálható az abszurd, a vígjáték – de nem bohózat – a dokumentumjáték, az ifjúsági színház – gyermekeknek és a felnőtteknek egyaránt szóló előadás – az improvizációs vita és fórumszínház.
Milyen értékeket képvisel a színház?
Fontosnak tartom a munkámban a hagyományok és történelmi keretek beemelését. Úgy, mint korok és sorsok egybekapcsolódása, a házasság, a családalapítás témakörei és problémái, nők egymás közötti viszonyai, a népmese és a mese tanúságai. Egyszóval a modern világ ránk eső kérdésfeltevései és lehetséges válaszai és ezek kibeszélése és felmutatása teszi ki a SZESZ témaválasztásainak gerincét.
SZESZ történelem:
A névadásról:
Nevünkben szándékosan használjuk a „színház szót” hiszen Paál István csoportját Szegedi Egyetemi Színpadnak hívták, mi ezzel a különbségtétellel kívánjuk jelezni önálló művészi gondolatainkat, egyben kapcsolódást is a nagy előd szellemiségéhez.
Céljaink:
A Szegedi Egyetemi Színház( SZESZ) 2003 őszén alakult meg azzal a céllal, hogy szakmailag értékes, és nem utolsó sorban sikeres produkciók létrehozása esetén—, az eddigi hagyományokra ( Ifj, Horváth István, Paál István,Czeizel Gábor, Samu Attila, Kormos Tibor) épülő, de új értéket is létrehozó együttesé váljon; egy olyan városban amelyben harmincezer diák tanul. Szegeden nagy hagyományai voltak az egyetemi színjátszásnak, fesztiváloknak— már Szent –Györgyi Albert rektorsága idején is : ő alapította az Egyetemi Színpadot —,s most közel húsz éves hiányt pótol az együttes újjáalakulása. A társulat tagjai nagyrészt egyetemisták és főiskolások.
Rövidtávú céljaink között szerepel továbbra is a helyi közönségbázis megteremtése és megfelelő anyagi támogatás biztosítása, mely a rendszeres működés feltétele
SZESZ igyekszik kísérletezni — mely a tagok életkorából természetszerűleg következik —: izgalmas, lendületes, fiatalos előadásokat létrehozva — elsősorban (kortárs) magyar szerzőktől. Számunkra az a legfontosabb, hogy a középiskolás és egyetemista korosztály színházszerető közönséggé váljon. A bemutatandó darabok elsősorban a 18-25 éves korú, egyetemista nézőket célozzák meg, de természetesen a város szélesebb közönségének érdeklődésére is számítunk.
Szakmai célunk olyat nyújtani, amilyet igazából szeretnénk. Hetente tartunk tréninget illetve próbákat.
Eddigi előadásainknak szép számmal volt (helyi és országos) sajtóvisszhangja, s több vendégjátékon, fesztiválon vettünk részt produkcióinkkal országszerte. Emellett rendszeresen vállalunk irodalmi esteken, gálaesteken, rendezvényeken, szórakoztató műsorokon fellépést.
Eddigi előadásaink:
- 2003. szeptember 26.: Gyurkó László: Szerelmem, Elektra — tragédia
- 2004. március 26.: Csokonai Vitéz Mihály: Karnyóné — zenés komédia
- 2005. szeptember 23.: Hubay Miklós-Vas István-Ránki György: Egy szerelem három éjszakája — zenés tragédia
- 2007. március 9.: Kell egy csapat — Sándor Pál és Mándy Iván művei alapján, színházi önéletrajz és végrendelet
- 2008. április 10.: Könyvtáros kisasszonyok és dr. K.H.G.-k — irodalomhoz közeli est
- 2008. július 18.: Némá de Levente — romantikus mesejáték
- 2009. április 21.: „Nem tudhatom…” — 100 éve született Radnóti Miklós, visszatekintés 50 percben
- 2009. július 20.: Szerelmesek és Don Quijoték — Gyurkó László és Vészi Endre nyomán szín-játék felnőtteknek
- 2010. január 21.: Argentína — kedélyjáték-koncert Darvasi László drámája nyomán, Rutkai Bori és a Specko Jedno zenéjével
- 2010. május 7.: A félszárnyú tündérek völgye — zenés-mesés játék Simai Mihály történetéből és verseivel, Geltz Péter zenéjével
- 2011. január 22.: Burák Ádám: A 13-as asztal – színmű két térben
- 2011. október 11.: Müller Péter: Szemenszedett igazság —bűnügyi komédia
- 2011. december 19. :Hervay Gizella: Zuhanások, Oratórium három hangra—felolvasóest
- 2012. április 12. „Nagyon romantikus szabad ötletek” —verséneklős koncert
- 2012. október 27,. Kortárstánc –interjú a vámpírral— táncjáték
- 2012. november 7. : „Rohadt az államgépben valami” —dráma igaz történet alapján két részben illetve Erdődy János : Jó éjt királyfi c. regénye alapján
- 2013. május 26. Balázs Béla: Halálos fiatalság-dráma egy részben
- 2013. november 27:Ingmar Bergman: Fafestmény-színmű
- 2014. április 29. Örkény István: A borék-vígjáték
- 2014. június 28. „Legjobban vágyom a mézízű sorsra”zenés- verses játék az SZTE Kulturális irodája által meghirdetett Akrosztichon pályázatra érkezett pályaművekből
- 2014. október 21. Örkény István: A borék és Egypercesek-játék két felvonásban
- 2015.április 28. Márton László: Lepkék a kalapon
- 2015. június 27. : „Míg szívemben körbeérsz”- zenés-verses játék az SZTE Kulturális irodája által meghirdetett szerelmesvers pályázatra érkezett pályaművekből
- 2015. november 4.Dorde Lebovic: Az ezredik éjszaka
- 2015. október 28.: Az érzékelés kapui- Jim Morrison est
- 2016. április 6. Pintér Béla: A Démon Gyermekei
- 2016.június 24. Naked SZESZ- nagyzenekari verzió és válogatás az eddigi Levendula Napok versfeldolgozásainak dalaiból
- 2016. július 2. “nem véletlen” zenés-verses játék az SZTE Kulturális irodája által meghirdetett “ Így verselünk mi” pályázatra érkezett pályaművekből
- 2016.. november 10. : Nógrádi Claudia Anna: Kalliopé-színmű
- 2017. május 6. Drubina Orsolya: Nagyanyám immár webkamerán figyeli a tyúk hogy tojik
- 2018. április.10. NAKED SZESZ: Létige- A zenekar első studió albuma. A felvételek a szegedi Miracle Sound studióba készültek. 17 dal szerepel a lemezen. Többségük énekelt versek kortárs magyar szerzők verseiből és néhány saját dal.
- április 26. 19:30 Kárpáti Péter: Én a Féreg. Kafka- kabaré
- 2019.április 12. Jagos István Róbert : Evangélium- Jagos és Tamás apokrif
- 2019. április 26 -28-ig IV.. Szegedi Egyetemi Országos Színházi Találkozó megszervezése.
- 2019. április 27- Pehelysúlyú világ- NAKED SZESZ versmegzenésítések és saját dalok premieralbum. A zenekar második stúdióalbuma.
- 2019. november 5. Závada Péter: Reflex-hisztériumjáték
- 2019.december 6. Dr. SEUSS- Varga- Palócz Loretta: Grincs-zenés mesejáték gyerekeknek és felnőtteknek
- 2020. október 27. Závada Péter: Reflex- hisztériumjáték, újragondolt verzió
Díjak, elismerések:
- 2019. ViaDal zenekari verseny, Magyarkanizsa, NAKED SZESZ zenekar, I.helyezés
- 2019. Magyar Művek Szemléje (Magyar Szín-Játékos Szövetség,)Kárpáti Péter: Én a Féreg-Kafka-kabaré “ Bronz” mínősítésű együttes
- 2017. Magyar Művek Szemléje-Egy magyar dráma autentikus színpadi megvalósításáért az EMMI 50 000 Ft-os díját nyerte a Szegedi Egyetemi Színház Pintér Béla: A démon gyermekei c. előadásáért.
- 2017. Magyar Művek Szemléje Pintér Béla: A Démon Gyermekei (Magyar Szín-Játékos Szövetség) „Arany”-minősítésű együttes
- 2016. X. Nemzetközi Egyetemi Színházi Fesztivál, Színészi különdíj, Nyéki Tamásnak a Démon Gyermekeiben nyújtott kiemelkedő alakításáért
- 2014. III. Debreceni Egyetemi Színházi Találkozó : Örkény István: A Borék és Egypercesek – kiemelt előadás
- 2013. budapesti Színváltások 7. Egyetemi Színpadok Szemléje, Rohadt az államgépben valami-dokumentumjáték, kiemelt előadás
- 2008. pécsi VII. Nemzetközi Egyetemi Színházi Fesztivál, Alkotói-díjas előadás – Kell egy csapat — színházi önéletrajz és végrendelet-
- 2006. pécsi VI. Országos Egyetemi és Főiskolai Színjátszó Fesztivál, (Országos Szín-Játékos Szövetség) „Arany”-minősítésű együttes; Legjobb szerelmespár-alakítás: páros főszerep díja; Zenekari fesztiváldíj
- Hubay Miklós-Vas István-Ránki György: Egy szerelem három éjszakája — zenés tragédia-
A SZESZ-nek egy másik vonala is nagyon erős és markáns kifejezéssel jelenik meg a társulat életében: ez a zenekar a NAKED SZESZ.
A zenekar Facebook oldalának hivatkozása: https://www.facebook.com/nakedszesz
Miért a zenekar?
Amit mindenképpen fontosnak tartok elmondani a zenekarról, hogy nem feltétlen zenekarnak indult, de az évek során az lett belőle. A Naked SZESZ ugyanis az egyetemi verspályázatok verseiből, verseskötetek híres verseiből, a levendulanapok rendszeres egyetemi színházas fellépéseiből született verszenésítős játékként indult a társulat egy elágazásaként. Ennek több oka is volt, de az egyik hogy, egy kis kötetlenebb hangvételű, szabadabb produkciót szerettem volna kipróbálni amit nem kötnek feltétlenül semmiféle leírt vagy elképzelt szabályok a színházból.
Ígyhát a játék, vagyis később a zenekar műsora és koncepciója kezdetekben változott a fellépés helyszínétől fűggően. Ma már inkább koncerzenekar lett. De célunk továbbra is maradt: a magyar kortárs költészet népszerűsítése zenével, színházi megjelenéssel, performance-al , koncertekkel.
Előadásunk egyszerre kívánkozik válogatott versfüzér, verscsokor, koncert és performance, produkció és színház lenni, egy elképzelt zenélő hógömbben, amit oda szoktunk adni annak, akit illet.
A NAKED SZESZ születése?
2017 decemberében az addig énekelt és feldolgozott versekből válogatva 16 dalt vett fel a zenekar a szegedi Miracle Sound studióban. Ez lett az első lemezünk aminek a LÉTIGE címet adtuk. Ez egy befutó lemez míg a második a 2019 áprilisában megjelent „Pehelysúlyú világ” már inkább konceptlemez.
A zenakar története az elejétől kezdve nagyon röviden így mesélhető el. A Szegedi Tudományegyetem kulturális irodája minden évben írt ki verspályázatot egyetemi hallgatóknak és onnan jött a megkeresés, hogy azokat a verseket, amiket a hallgatók megírtak különböző témákban – minthogy akrosztichon, szerelmes vers, így verselünk mi – megkapjuk őket és bármit csinálhatunk velük. Itt aztán rengeteg dolog felmerülhetett volna, de a legizgalmasabb ötletnek az látszott, hogy ezeket a verseket zenésítsük meg, dramatizáljuk, és próbáljuk őket egy egységes, izgalmas hangulati, dramaturgiai sorrendbe állítani. A zenakar teljes zenekari felállása: dob, basszusgitár, szólógitár, vokál, ének 2016-ra jött létre. 2017 decemberében a szegedi Miracle Sound stúdióban vettünk fel tizenhat számot, ami egy válogatás az elmúlt időszak terméséből. Így készült el első nagylemezünk anyaga.
Kezdetben erősen a SZESZ repertoárjának része volt az anyag, az előadásmód tehát inkább performance volt mint koncert. Ugyanakkor egyre többször játszottunk kocsmákban, koncerthelyszíneken, fesztiválokon ahogyan egy „rendes” zenekarhoz illik is. Ezért ma már gyakrabban látható koncertként az előadás performance elemekkel mint fordítva.
A névhez méltóan, hogy „Naked” (meztelen), azt is fontosnak tartottam, hogy azt is hangsúlyozzuk hogy ugyan legyen kirívó, vagy meghökkentő a megjelenésünk – legyenek a félmeztelen testünkre verscímek idézetei felírva az elhangzó műsorból – tehát figyelmet is keltsünk, de ennek ellenére egy lecsupaszított színháztól elrugaszkodott könnyű egész estés koncert és esetleg performe legyen az egész. Semmiképpen nem szerettem és szerettünk volna ugyanis egy ünneplőbe öltözött fekete mappa mögül előadott verses el és felolvasó estet készíteni.
Tehát két verziója létezik a zenekar tevékenységének: az egyik a „Naked SZESZ” verszenésítős játékunk, a másik pedig a Naked SZESZ koncertünk. A koncerteket más szempontból közelítjük meg, bizonyos részei itt is fellelhetőek a játék verziónak, de inkább ahogy a közönség reagál, úgy alakul minden, annyival kötetlenebb, mint a játék verzió és ott nincs „jelmezünk” sem.
Műfaj: alternatív rockzene, de van benne grunge, beat, szintipop, népzene, igazi műfaji kavalkád
A zenekar kezdő felállása:
- Radvánszky Gábor: dobok
- Géczi Gergő: gitárok, zongora, effektek, vokál
- Fazekas Máté: basszusgitár
- Varga Norbert: ének, gitár
A zenekar 2020-as felállása:
- Földi Bence: dobok, cajon
- Ficsór Barnabás: gitárok, zongora, vokál
- Géczi Gergő: gitárok, zongora, effektek, vokál
- Szélpál Gábor: basszusgitár
- Fazekas Máté: elektromos gitár
- Varga Norbert: ének, akusztikus gitár
Az első lemezünk: LÉTIGE
A lemez címe tulajdonképpen Heidl Sára versének címe lett. Ez a lemez utolsó dala és keretbe foglalja az összes többit hiszen őket hoztuk létre, illetve létrejött egy lemezanyag. Bibliai utalása teremtéstörténetben minden ami a világon van az, sőt maga a világ is Isten igéjéből jött létre. Oly módon még a szeretetre is utal ami nélkül teremteni nehezebb, a dal szövege is azt fejtegeti, mit jelent az írónak a szeretett lény, hiszen azt, hogy valakit szeretünk sokféleképpen ki lehet fejezni.
A lemezen szereplő dalok kísérletek is, hiszen az egyetemisták versei vannak zeneileg megfogalmazva, vagyis sokszor a vers adta eleve a ritmust és így a dal stílusát is. Az egyetemisták versei a legkülönbőzőbb témákat érintik: magány, szerelem, kiüresedés, fellángolás, elkeseredettség. Azokat a verseket raktuk a lemezre, amelyeket leginkább a magunkénak éreztük vagy zeneiségük és témájuk miatt éreztük hozzánk közelállónak.
Milyen műveket dolgoztatok fel?
Kerültek bele Ady, József Attila, Varró Dániel, egy saját vers Varga Norbertől, kortárs helyi szegedi vagy hódmezővásárhelyi költöktől így a nemrég elhunyt Jagos István Róberttől, Haranghy Gézától, Szécsényi Barbarától, Baka Istvántól. Ők voltak a kedvenc költőink az egyetemről és az középiskolai irodalomórákról illetve fontosnak tartottuk a helyi költök tehát kortársaink népszerűsítését is. Van egy Dinnyés József feldolgozásis a lemezen aki leginkább énekmondóként tevékenykedik ma is, mi a hajnali ének című dalából próbáltunk egy 80-as évekből szóló presszórock-ot csinálni. Mind a négyünk zenei ízlése benne van a számokban, még egy kis punkos megszólalás is tetten érhető rajtuk, hiszen a koncerteken azzal könnyű a közönségnek vitába szállni ha akarja elemezni a versek vagyis immár dalok szövegeit.
Lett folytatás?
A második lemezünk sokkal több saját szövegű dalokat tartalmaz. Ezek egyik részét majd tíz évvel ezelőtt írtam, mégis izgalmas és jóleső érzés volt újra zenekari munkaként hozzányúlni, ugyanakkor a versmegzenésítő hagyományait sem hagyja el a zenekar ezzel a lemezzel sem. Ami igazán érdekes még a lemez kapcsán, az a vizualítás. Minden klippünk ami a dalszövegeket is megmutatja Géczi Gergő keze munkáját dícséri. Azonban a zenekart testközelből bemutató anyagát Erlauer Balázs és az ELEPHANT Studió készítette.
Mindkettőre tudunk példát mutatni naplónkban:
NAKED SZESZ: Kétéltűek klipp:
NAKED SZESZ: Radnóti Miklós: Éjszaka:
Egy kortárs költő verse és az abból született dal: Jagos István Róbert: Hinta
A NAKED SZESZ amíg csak lehetett 2020 nyarán egészen novemberig koncertezett szerte Szeged szórakózóhelyein. De itt a második hullám után A SZESZ és a NAKED SZESZ is új pályára kellett hogy lépjen. Látszólag a közönség kezét kénytelenek voltunk elengedni. Azonban mindig az jut eszembe hogy könyvek, tv műsorok és filmek nélkül – és most komolyan – ilyen-olyan minőségű szellemi élmények nélkül nem is igazán tudnánk tovább létezni.
A vírus tehát nem csak fizikálisan létezik. Ezért véleményem szerint valami olyat is tudnunk kell akadályozni ami megakadályozza azt hogy anélkül maradjunk amit annyira szeretünk; kultúra nélkül, moziba járás nélkül, színházi élmények és beszélgetések nélkül. Mindig is nevettem egy kicsit azon amikor valaki ezeket a nagy szavakat használta a vírushelyzet előtt. Azonban be kell lássam annak van itt az ideje amit „mentés másként” -nak hívok és megpróbálni megteremteni annak lehetőségét, hogy elérjük egymást a SZESZ, és a közönség. Ezért is találtuk ki hogy MI IS megpróbáljuk streamelni az előadásainkat.
Ennek első kísérlete volt az első koncertem igazából a kezdetekhez visszatérve kicsit a zenekar nélkül egyedül, mint ahogy hatévvel ezelőtt a zenekar indulását megelőzően.
Első élő közvetítésünk:
Az élő közvetítés egyben egy technikai próbálkozás is volt arra, hogy miként lehet egy nappaliból élő koncertet sugározni olyan eszközökkel, amelyek szinte mindenki számára elérhetőek. Kamerákként mobiltelefonok szolgáltak, énekmikrofonként egy lábdobmikrofon és „vágóasztalként” pedig egy nyílt forráskódú programot használtunk. Horváth Attila hangtechnikus, Szabó Zoltán operatőr és Mórocz Sándor közös produkciója újabb ötletekkel folytatódik, amelyekről igyekszünk itt a virusnaplo.hu-n is beszámolni.