Először volt a magyar PULI (1985), aztán jött a svájci SMART (1993) formavilága, majd a nagyon merész francia RENO TWIZY (2008) és utána jöttek a kínaiak – először másolták a trendi dolgokat, utána már önálló, esztétikus tervekkel és világszínvonalú minőséggel rukkoltak elő.
Mit takar a mikroautó: trendi formaterv, jó imázs, két embernek nagyon tágas utastér, automata váltó, alacsony fogyasztás, bármekkora parkolóhelyre befér, méretéhez képest nagyon biztonságos. A mopedautóhoz nem szükséges B kategóriás jogosítvány, nincs műszaki vizsga, nincs rá útadó és nem kell fizetni parkolási díjat.Ezek a tények nem elhanyagolható előnyöket jelentenek.
Mopedautó neve és a jellege alapján is autó. Az ember nem is gondolná, hogy a szabályozási háttér, azaz a rá vonatkozó feltételek alapján négy kereke ellenére közelebb áll a motorkerékpárokhoz. Így a mopedautó nagyjából egy pályán mozog a mopeddel és a quaddal a motorizáció: Zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kör alakú kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel felszerelt, könnyű négykerekű segédmotoros jármű, amelynek hengerűrtartalma – szikragyújtású motor esetén – nem haladja meg az 50 cm3-t.
Ma Kínában 142 típusú elektromos mopedautót gyártanak. A karosszéria formák nagyon kreatívak: a fiatal kínai formatervezők szabadon felhasználták a MINI, a SMART és a TWIZY sőt a BMW ISETTA (1950) formavilágát. A mikroautók hossza 2, 2,2 és 2,5 m között mozog. Súlyuk pedig 250, 300, 350, 450 és 500 kg. A meghajtás koncepciója nagyon hasonló 2000, 2500 és 3000 W. Hatótávolságuk 80-120 km. Feltöltési idő 6-8 óra. Sebességük 45, 50 és 60 km(h. Az autó karosszériája lehet 1, 2, 3 és 4 üléses. Műszaki tartalom: automata sebességváltó, 4 tárcsafék, fűtés-hűtés, ledes világítás, tolatókamera. Az akkumulátorok az ülések alatt helyezkednek el, a töltéskapcsoló az autó hátulján a rendszámtábla helyett található. A kínai mopedautók ára 2000, 3000 és 4000 EUR között mozog – azaz cca. 1,5 millió Forint. A hazai kereskedőknél egy-egy kínai elektromos mikróautó cca. 2 millió Forintba kerül.
Nemrégiben megegyeztem kínai partnereimmel, hogy gyors tempóban bemutatunk egy magyar városi körülményeknek megfelelő elektromos PULI-t. A tervek szerint a magyar városi elektromos mopedautó a VW bogár vonalait tükrözné. Az autót nemcsak megvásárolni, hanem akár bérelni is lehetne. Ezért a VÍRUSNAPLÓ mai bejegyzésében röviden bemutatom az elektromos mopedautót:
PULI
A nyolcvanas évek közepére hódmezővásárhelyi Hódgépnél a mezőgazdasági gépek és pótkocsi felépítmények mellé új termékeket kellett felvenni a palettára. Akkoriban már lehetett hallani a környezetvédelemről és a városi forgalom romlásáról, ezért ígéretesnek tűnő ötlet volt egy környezetbarát városi kisautó kifejlesztése. Francia mintára, az ottani adókedvezményeket (maximum 350 kilogrammos önsúly, maximum 4 kilowattos, 5,5 lóerős motor) alapul véve készítették el 1987-re az első prototípusokat, amiket itthon és külföldön is teszteltek.
Üvegszálas műanyag karosszériája volt a Balatonfüredi Hajógyárból, és olasz Lombardini egyhengeres, négyütemű dízel hajtotta. Igyekezetek minél több hazai cég és az akkori szocialista országok gyárainak termékeit beépíteni, így lett az ülés Imag, mint az Ikarus buszokban, de a hátsó lámpák is a híres 200-as buszcsaládról ismerősek. Az első széria sikerének útjába az állt, hogy a motorokon kívül több más részegység is nyugati importból származott, így nehéz lett volna őket kereskedelmi forgalomba állítani, emiatt csak közületek és más cégek megrendeléseire számíthattak.
1991-es privatizálásakor Puli Kft. néven folytatta tevékenységét a cég, ekkor már Németországot és Svájcot célozták meg termékeikkel – kevés sikerrel. Elmaradt kifizetések, hamis ígéretek és változatosan rossz gyártási minőség okozta a folytonossá váló pénzügyi gondokat. A Pulin nem segített a modernizált újabb széria, sem a villanymotoros hajtás, a 2E típus sem lett világsiker.
Létezett zárt, nyitott tetejű és áruszállító változatban is, ekkorra (kilencvenes évek első fele) már a hajtáslánc minden eleme hazai gyártású volt, de még mindig sok külföldi alkatrészből építkezett a Puli. Legsikeresebb az elektromos változat volt, amit 7,4 kilowattos, azaz 10 lóerős elektromotor hajtott, áramforrásként tíz darab sorba kötött 6 voltos, 240 amperórás akkumulátort használtak. Bár jól működő városi járművük elkészült, de mégsem lett belőle sikertörténet. Egy több száz darabos szériára kaptak külföldi megrendelést, amit el is kezdtek legyártani, de mivel elkéstek a határidővel, így a szerződés értelmében visszaléptek a megrendelők.
A kutyanevű Puli Kft. csődvédelembe kényszerült, végül megszűnt. 1996-ban felszámolták a gyártó céget, és az érdekes az, hogy a mai napig nem tudni pontosan, melyik típusból végül hány született. Mindenesetre a legyártott összmennyiség is csak valahol a pár százas nagyságrendben mozoghat. 1998-ban megszűnt a Puli Kft. jogutódja is. Tudtunk korábban több elektromos Puliról, volt belőlük az állatkertben is, de a legnagyobb flottát a Budapesti Temetkezési Intézet üzemeltette. 34 darab szolgált náluk a fénykorszakban, így eshetett meg az is, hogy rendes márkaszerviz híján az ottani műhely vált villany-Puli szervizzé.
A több forrásból származó, gyakran egymásnak ellentmondó visszaemlékezések szerint a kilencvenes években közkórházban, a kórházi épületek közötti transzportra is használtak Pulikat. Állítólag 150 példány is születhetett, hajtását 7,4 kW-os villanymotor adta 10 darab sorba kötött 6 voltos, összességében 240 Ah-s ólomsavas akkumulátorral. Végsebessége 65 km/óra, hatótávja 100 kilométer lehetett. A hazai darabok között csak egy mozgott Lombardini dízellel, mert azok szinte mind exportra készültek, a többi lengőcsatlakozóról abrakolt. Amúgy dízelből született több, a források szerint mintegy 400 példány.
SMART
A kilencvenes évek elején Nicolas Hayek, a svájci óragyártó Swatch Group mindenható atyja fejébe vette, hogy miniautója, a Swatchmobil tervét megosztja a hatalmas DaimlerChrysler konszernnel. A Mercedes-Benz meglátta az újdonságban a lehetőségeket, és 1994-ben a megszokott imázsától teljesen ellentétes projektbe vágott bele: a Daimler és a Swatch közös cége, a Micro Compact Car AG trendi, kétüléses, a hagyományostól szinte mindenben elütő modellt és egyben marketingstratégiát hozott létre. Smartville néven gyárat építettek, és a Swatch Mercedes Art, más néven Smart (= ügyes, eleven) első modelljét 1998-ban már be is mutatták Smart City Coupé néven. Ebből lett Smart Fortwo később, amikor már több modell volt a kínálatban.
A 2,5 méteres hosszú, kétszemélyes, 599 ccm-es benzines turbómotorral felszerelt autó ugyan nem volt képes az eredeti koncepciónak megfelelően helyet spórolva keresztben parkolni, de Tridion utascellája hihetetlenül merevvé és biztonságossá tette az apró kocsitestet. Az 1999-től dízelmotorral is kapható Smartnak több variánsa volt: Coupé, Cabrio, és az extrém csupasz Crossblade, amelyhez a Mercedes-tuningcég Brabus szállította a felpaprikázott benzinmotort.
RENO TWIZY
A Renault Twizy egy kétüléses mikrokocsi. Európában a kimenő teljesítmény függvényében könnyű vagy nehéz négykerekű motorkerékpárnak minősül, amely a 45-ös modellnél 4 kW (5,4 LE) vagy a 80-as modellnél 13 kW (17 LE), mindkét név tükrözi a legnagyobb sebességet is. Az eredetileg Valladolidban , Spanyolországban gyártott termelést 2019 márciusában a dél-koreai Busanba helyezték át, hogy megfeleljen az ázsiai megnövekedett keresletnek. A Twizy koncepcióautóként debütált a 2009-es Frankfurti Autószalonon. Formáját Françoise Leboinne és Luciano Bove tervezte. 2012 márciusában a Twizy megjelent a francia piacon, majd egy hónappal később számos más európai ország követte.
ÉS MOST LÁSSUNK EGY PÁR AKTUÁLIS KÍNAI MIKROAUTÓT 4000 EUR ÁRON: