2021. OKTÓBER 20.- A VÁGY VILLAMOSA

írta | okt 20, 2021 | Vírusnapló, Angyalok, Archívum, Gazdaság, Honvédelem, Mese, Politika, Szabadka, Szeged, Történelem, Videó

FF0926 1
ERZSIKE A VÁGY VILLAMOSÁN – SZABADKA 1970
SubTram2
ÉS A VÁGY VILLAMOSA – SZABADKA 1970

A vágy villamosa (A Streetcar Named Desire) Tennessee Williams 1947-ben kiadott Pulitzer-díjas színművében Blanche DuBois a kifinomult, de törékenynek tanárnő várandós testvérét, Stellá tervezi meglátogatni. Megérkezik New Orleansba, ahol a Vágy (Desire) nevű villamosvonalat veszi igénybe. A színmű végére Blanche idegösszeomlást kap és teljesen elveszti valóságérzetét, csak képzeletbeli vágyait tükrözi. Talán az én ötven éve dédelgezett vágyaim még valóra is válhatnak?

Az első szabadkai villamos 1897. szeptember 7-én indult útjára. A felvirágzott villamosszerelvényre felszállt a város színe-java, köztisztviselők és neves polgárok, akik Palicsra döcögtek, ahol megünnepelték a jeles eseményt. Hetvenhét évvel később, 1974. április 2-án szintén virágba borult a város villamosa. Ezúttal azonban egy szomorú alkalom apropóján. Ekkor indult el utolsó útjára a város szeretett közlekedési eszköze.

A szabadkai villamos 124 éve indult el és már 47 éve, hogy nem közlekedik – nagy hibája ez, az akkori szabadkai városvezetésnek, de esetleg fél évszázad után, a jelenlegi szabadkai városvezetés beláthatná a hibát, valamint tekintetbe vehetné a klímaváltozás által kikövetelt káros anyag kibocsájtás nélküli városi közlekedés megszervezését, így az Európai Unió és esetleg Magyarország támogatásával újból járhatna villamos a Szabadkai vasútállomás-Kórház-Bolhapiac-Palics közötti vonalakon. Ennek megvalósítását egyik életcélomnak tűztem ki. Jelentem, az első lépéseket már megtettük.

PESA 120Nb Kossuth
SZEGEDI VILLAMOS 2020

VAJDASÁG MA – DÉLVIDÉKI HÍRPORTÁL – 2019. május 21.

Villamoson Szegedről Szabadkára?

Vannak elméletek, amelyek szerint az emberiség fejlődése folyamatosan, tapasztalatok és hirtelen jött felismerések egymásra épülésével zajlik, s vannak, amelyek szerint a fejlődés ugrásszerű, és elsősorban zseniális személyiségek találmányainak vagy a történelem alakításában vállalt rendkívüli emberek szerepének köszönhetően történik – s ugyanígy emberfüggőek a visszaesések, lemaradások, évtizedes aggóniák is. Rövid időszakra levonatkoztatva talán utóbbi irányzatnak adhatnánk igazat, különösen, hogy időközönként tanúi lehetünk a vezetők általánosan véve jobb létet hozó lépéseinek, de annak is, hogy a kis- és nagyvilágunkban tapasztalt politikai botrányok és az egyes hatalmasságok által hozott óriási bajokat hozó döntések mekkora károkat okoznak.

Mindezek tudatában minden nagy ígéretet némi kétellyel kell fogadnunk. Ezt tettem én is, amikor nemrégiben Kollár Ferenc tudományos kutató Szegeden azt állította, hogy nem sokára villamoson utaznak majd Szabadkára az esti színházi előadásokra. Nem mintha olyan lehetetlen volna ez a 21. században, ám ha tudjuk, hogy napjainkban a szerb-magyar határátkelőhelyek mindegyike olykor órákon keresztül áthidalhatatlan akadálynak számít, akkor ennek a futurisztikus villamos-beli utazásnak is csak a képzeletvilágban van helye. Beszélgetőtársam azonban bizton állította, hogy mindez realitás lesz éveken belül, hiszen megvan a terv a Szeged-Szabadka vasútvonal korszerűsítésére, a sínpálya pedig alkalmas lesz villamosok közlekedésére és így meglesz a remek kapcsolat a két város között. Miért is ne lenne meg? – tűnődtem a későbbiekben, hiszen egy-egy villamosvonalon Budapesten is utazhatunk több mint 1 órát egy irányban, ennyi idő pedig az államhatár okozta kellemetlenséget leszámítva bőven elég lenne Szeged és Szabadka között is. Mint később utánaolvastam, Lázár János illetékes magyar miniszteri biztos szerint a sínek felújításával a vonat 120-160 km-es sebességgel közlekedik majd a 45 km-es szakaszon és menetideje 31 perc lesz. A két állam között a kérdéses vasúti infrastruktúra feljlesztésére a Szeged-Szabadka-Baja vonalon már meg is van a megállapodás, Szerbia és Magyarország kormányainak április 15-ei szabadkai ülésén Zorana Mihajlović és Palkovics László illetékes miniszterek memorandumot írtak alá erről, mindenek előtt a gazdaság érdekeltségét tartva szem előtt. De, az emberek mozgását látva és a fiatalok munkába állási lehetőségeit ismerve ilyenkor mindenek előtt a lakossági előnyökre gondolunk és szurkolunk is talán, hogy a 2020-ra és a 2021-re ígért beruházások ne halasztódjanak, és igaz legyen, amit Kollár Ferenc tudományos kutatótól hallottam.

Hogy ez a beruházás milyen értéket képviselhet a lakosság szempontjából, arról egy fotó győzött meg nemrégiben. Algyőn készült, május 14-én az MTI adta közre. A Szeged-Hódmezővásárhely közötti tram-train villamosvasút-vonalról szól, lényegében arról, hogy a villamosvonal és a meglévő vasútvonal összekapcsolásával kényelmesebb lesz a közösségi közlekedés Szeged és Hódmezővásárhely között. Hasonló járatokon utaztam már Németországban, de hogy mindez a sokunk számára itthont és otthont jelentő térségekben is valóság legyen esetleg még az én életemben is, azt nem is reméltem. A nagyanyám az 1900-as években még vonaton közlekedett Bajára a Baja-Zombor vonalon, de az én életemben a szerbiai oldalon a síneket már rég benőtte a fű, a magyar oldalon pedig a síneket is felszedték. Most pedig itt van az ígéretes a visszatérés a vasúthoz, aminek köszönhetően – talán – még színházba is utazhatnak kölcsönösen a városok lakói a tram-train lehetőségekkel élve.

Lázár János miniszteri biztos márciusban egy 500 kilométernyi – magyarországi viszonylatban – déli vasútvonal építését, felújítását helyezte kilátásba, amely 8-10 év alatt fejeződne be és érintené Romániát és Szerbiát is, az egykori Monarchia-beli 1910-es vasúti térképen látott nyomvonalakon. Tegyem hozzá: talán nem hiábavaló remény, hogy e tekintetben most jött el az ugrásszerű fejlődés ideje, és ami az emberek és áru mozgási irányaiban összetartozik, az összetartozik – még ha országhatárok (és ez által pozícióban ülő kisebb és nagyobb hatalmasságok) olykor nagy akadályokat gördítenek – akkor is. (Friedrich Anna)

DÉLMAGYAR.HU – 2021. 10. 18

Letették a Szeged-Szabadka vasútvonal alapkövét

A magyarok és szerbek egy új jövő építésébe kezdtek, és ennek a jövőnek a magyarok és szerbek együtt lesznek a nyertesei – mondta Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn a szerbiai Horgoson, a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításindító ünnepségén. Aleksandar Vucic szerb elnök pedig arról beszélt, hogy a magyarok és szerbek együtt nem kétszer, hanem sokszorosan erősebbek.

Letették hétfőn a szerbiai Horgos vasútállomásán a Szeged-Szabadka vasútvonal alapkövét. A rendezvényen részt vett Aleksandar Vučić szerb elnök és Orbán Viktor magyar kormányfő.

Orbán Viktor elmondta, hogy egy 150 éves vasútvonalat akarnak felújítani, de valójában alapkövet tesznek most le. Azért alapkőletételről beszélnek, mert ez annak a szimbóluma, hogy a szerbek és magyarok egy új jövő építésébe kezdtek – fogalmazott.

A magyar miniszterelnök szerint a magyarok és a szerbek együtt erősebbek, éppen ezért szorosabbra kell fűzni a kétoldalú kapcsolatokat. Emlékeztetett, hogy a történelem vihara kettévágta ezt a vasútvonalat és ezzel mindkét város lakosai sokat vesztettek, a vasútvonal teljesen eljelentéktelenedett.

– Hat évvel ezelőtt a vasúti pálya mentén illegális migránsok ezrei vonultak Magyarország és Európa felé, a pályát le kellett zárni, végül megszűnt a közlekedés – idézte fel.

Orbán Viktor szerint ez egy sajátosan közép-európai történet, amikor „valami birodalmi központban tőlünk távol kiötlenek valamit”, aztán megpróbálják ránk erőltetni és „mi fizetjük meg mindennek az árát”. Az idegen hatalmak ide mindig csak háborút és békétlenséget hoztak – mondta. Hozzátette: ami kívülről jött, „elválasztott minket”, lecsúszást és konfliktust hozott.

A magyar miniszterelnök elmondta azt is, hogy Magyarország és Szerbia között most egy schengeni határ húzódik, de szerinte az Európai Unió külső határának nem itt kellene lennie, hanem lenn, délen és a szerbeknek útlevél ellenőrzés nélkül kellene közlekedniük Magyarországra és Európába.

– A magyarok és szerbek együtt nem kétszer, hanem sokszorosan erősebbek, mint külön-külön, és minden, amit együtt tesznek, minden, amit együtt építenek, ezt bizonyítja – mondta már a szerb elnök.

Aleksandar Vucic megköszönte Orbán Viktornak, hogy volt elég bátorsága és megfelelő víziója ahhoz, hogy megteremtse a magyar-szerb kapcsolatok teljesen új alapját. Emlékeztetett arra, hogy korábban soha nem voltak olyan jók a két ország és a két nemzet kapcsolatai, mint az utóbbi években.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter egy hónapja nyilatkozta azt, hogy a Szeged–Szabadka vasútvonal jövő őszre elkészül. A magyar állam ebből a Szeged–Röszke összeköttetés korszerűsítését, villamosítását, illetve a határátkelő megépítését vállalta.

Kategóriák