A NAGYMACSKÁK LEGSZEBBIKE
A Jaguar márka története szorosan összeforrt alapítója, Sir William Lyons életútjával. A Mister Jaguarként is emlegetett ír származású Lyons a műszaki iskolát, majd a motorkerékpár-kereskedésben inaskodást otthagyva 1922-ben szomszédjával, a lerobbant katonai motorkerékpárokra oldalkocsikat készítő, Walmsley-vel megalapítja a Swallow Sidecar Company-t. 1927-ben már karosszériákat is készítettek Austin Seven alvázakra, majd Standard, Swift és Fiat alvázakat karosszáltak. Szépen fejlődő üzemüket a brit autógyártás fellegvárába, költöztették –ahol Lyons receptje szerint olcsó, de elegáns autókat készítettek, mint amilyen az 1931-ben Standard fődarabok felhasználásával megépített első saját autójuk, az S.S. I. is volt. 1934-ben Walmsley kiszállt a vállalkozásból, amely egyre nagyobb sorozatokban készítette látványos autóit S.S. Cars Ltd. név alatt. Az igazi (el)ismertséget a Bentleykhez hasonló kinézetű és teljesítményű, ám azok árának csupán negyedéért kínált luxus-limuzinjaik mellett az akkoriban lélektani határnak számító 100 mérföldes óránkénti sebességre képes SS 100 nevezetű látványos sportkocsinak köszönhették. 1935-ben típusnévként jelent meg a Jaguar szó, és az elrugaszkodó nagymacskát formázó orrdísz. A háború idején a brit iparhoz hasonlóan az SS céget is haditermelésre állították át, 1940-től autók helyett katonai utánfutókat és repülőgép-szárnyakat gyártottak, illetve bombázókat nagyjavítottak. Természetesen a briteknek oly sok szenvedést okozó háború végeztével el kellett vetni az SS márkanevet, így a Lyons által még 1937-ben előrelátóan levédetett Jaguar nevet használták az újrainduló gyár autóin, a céget pedig 1945-től Cars Ltd.-ként jegyzik. 1950-ben született meg a teljesen új konstrukciójú Mark VII., melyet már a legendás, két vezérműtengelyes XK hathengeres hajtott. És ekkor született a Jaguar szlogenje is: “Grace, Space and Pace” (kb. kecses, tágas, gyors), amivel Anglián és a kontinentális Európán kívül már Amerikában is szép sikereket értek el. De ne feledkezzünk el a minden idők egyik legszebb sportkocsijának tartott XK 120 említéséről sem! 1955-ben bemutattak egy kisebb négyajtóst, a Mark 1-est, ettől kezdve a gyár párhuzamosan kínált egy nagyobb, elegánsabb és egy kisebb, sportosabb modellsorozatot. Bár a nagyobbik sorozatban több, nagy teljesítményű, látványos autó követte egymást, (Mark VIII; Mark IX; Mark X; 420G) mégis a márka négyajtósainak vonalát leginkább az 1968-tól 1997-ig három egymást követő szériaként gyártott XJ6 (1972-től 12 hengeresként XJ12 is) határozta meg. Már a korai modellek is Lyonst talán a legelismertebb angol autógyárossá emelték, ezért a királynő 1956-ban lovaggá ütötte. Sir William Lyons állítólag még rajzolni sem tudott, mégis gyurma-modellekkel maga tervezte autói formáját. Irányítása alatt a cég felvásárolt több kisebb gyárat, köztük a 1960-ban a Daimlert is, melynek neve alatt különösen jól felszerelt és nagy teljesítményű Jaguarokat kínáltak. 1966-ban Lyons lemondott a vezérigazgatói székéről, ekkor a cég beolvadt az állami tulajdonú, több tradicionális márkát is magába foglaló B.M.C.-be, ezzel részesévé vált a brit autógyártás összeomlásának zavaros és gyászos történetének. Számtalan átszervezés és névváltoztatás után 1984-ben a Thacher kormány leválasztotta a cégcsoportról és privatizálta a Jaguar márkát, amelyet 1990-ben megvásárolt a Ford. 2008-tól a márka tulajdonosa az indiai Tata Motors Ltd.
JAGUAR XJ6 2,7 D Executive
Hengerűrtartalom (cm3) | 2720 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 207 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 435 Nm 1900-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 3034 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5091/1898/1462 |
Fordulókör (m) | 11,7 |
Csomagtér (l) | 500 |
Saját tömeg (kg) /megengedett össztömeg | 1659/2283 |
Üzemanyagtartály térfogata (l) | 85 |
Gumiabroncsok méretjelzése | 245/45 R19 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 235 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 7,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 8,1 |
Országúti | 6,5 |
Vegyes | 7,3 |
Tesztfogyasztás | 7,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 199 |
Ablaktörlő berendezés esőszenzorral | Indításblokkolás | Külső hőmérsékletmérő | Sebességváltómű: 6 fokozatú automata kézi kapcsolási lehetőséggel |
Aktív utastér-szűrő [szagszűrő] | Információs rendszer: fedélzeti számítógép | Külső visszapillantó tükrök elektromosan állíthatók és fűthetők | Szélvédőüveg: fűthető |
Belső visszapillantó tükör, automatikusan sötétedő | Járműstabilitás ellenőrzése: DSC | Külső visszapillantó tükrök fényérzékelők és elektromosan | Szervokormánymű: sebességfüggő |
CD váltó | Kárpit: bőr | Légkondícionáló berendezés [ECC] elektronikus | Színezett üvegek |
Elektromos ablakemelők elöl-hátul | Kipörgésgátló [ASR] | Légzsák a vezető-és utasoldalon, oldallégzsákok elöl | Ülések: elektromosan állítható és programozható első ülések |
Faburkolat: nemesfaburkolat | Könnyűfém keréktárcsák: 18”-os | Napvédő roló hátul, elektromos | Ülésfűtés: fűthető ülések elöl |
Fejtámlák elöl-hátul [5 db] | Kormánykerék: fa-bőr | Padlószőnyeg: textil | Ultrahangos parkolásirányító rendszer hátul |
Fékrendszer: blokkolásgátló fékrendszer [ABS] | Kormánykerék: fűthető | Rádió-CD + 8 hangszóró | Vészhárítók és külső tükrök a karosszéria színében |
Fordulatszámmérő | Kormánykerék: magasság-és távolságállítású, elektromos, | Riasztóberendezés | Világítás: fényszórók automatikus bekapcsolódással |
Függönylégzsák [windowbag] elöl-hátul | Kormánykerék: multifunkciós | Sebességszabályozó [tempomat] | Világítás: ködfényszórók elöl |
Futóműkialakítás: légrugózás | Központizár távirányítással | Sebességváltókar: fa |
Mesésen szép az autó, domborodó motorháztetejét, méltóságteljes orrát, amely alapjaiban 1968-as debütálása óta alig változott. Vevőköre adott, sosem fogják ficsúrok és újgazdagok megvenni, erre az autóra vágyni kell, akár beteljesületlenül is, sokat dolgozni érte, vagy bele kell születni.
A részecskeszűrős motor egyébként korunk egyik legmodernebb dízelje, maximális nyomatéka 435 Nm 1900-as fordulaton, ebben jobb is, mint a 4,2-es V8-as benzines (420 Nm). Hatsebességes automatáját lehet kézzel is kapcsolni, a kapcsoló kulissza J-alagútjában visszafelé tolhatjuk a fokozatokat. A fogyasztás mérsékelt marad, városi forgalomban a kétszáz kilométeres tesztelés során 11,9 literes átlagfogyasztást mértünk, tempós kanyarokat és Hungária korúti dugókat is megéltünk együtt. Alaphelyzetben padlógázzal is csak 4200-ig pörög fel a motor, kézi működtetés esetében 4600-as fordulat a maximum. A 85 literes tank nagy hatótávot tesz lehetővé.
A 2,7 literes dízel XJ csendessége az átfogó motorfejlesztés és a kiváló szigetelés eredménye, de szerepet játszik benne többek között az akusztikus laminált üveg, valamint az elektronikusan szabályozott, aktív felfüggesztés is. A franciáknál 204, ám a Jaguarnál 207 lóerős, kettős turbó feltöltős dízel motorja fejlett technológiai megoldásokkal bír, beleértve a legújabb generációs magasnyomású, közös nyomócsöves, direkt befecskendezésű üzemanyagrendszert és a könnyű grafitos vasöntvényű hengerblokkot (CGI) is.
Az XJ intuitív technológiák sokaságát vonultatja fel, klasszikus külseje alatt a magabiztos irányítást elősegítő menetstabilizáló (DSC), az utazási kényelem, a kormányzás és a tapadás optimális egyensúlyát biztosító számítógép vezérelte aktív felfüggesztés (CATS), adaptív légrugós lengéscsillapítókkal. A hátsókerék-hajtás ellenére nem sikerült kihozni a sodrából, az autó jól fogta az utat, igaz, nem is hoztuk extrém helyzetbe, bár kipróbáltuk rugalmasságát. Magasabb felszereltségi szinteknél alap, az Executive esetében választható az aktív távolságtartó automatika (ACC)
Az XJ legfinomabb anyagok felhasználásával kialakított, meleget árasztó, tágas belső terében a hagyományos kézi kidolgozás találkozik az intelligens technológiával. A belső borítások színben és anyagban is széles választékot kínálnak az elefántcsonttól s fekete szénig, a valódi alumíniumtól kezdve az igazi diógyökér fabetétig. A nyugodt és csendes környezet megteremtéséhez nyújt segítséget a teljeskörű zajcsökkentő technológia, valamint a hangszigetelt ablakok is.
A várakozás perceit a patinás belső teszi örömtelivé, bárhová is nézünk, bármit is tapintunk, ízléses és minőségi anyagok beszéltek hozzánk, egy rég letűnt kor történeteit mesélik, lordokról, dámákról, hercegekről és kiránynékról, gyarmatokról és birodalmakról. Percekre eltűnhetsz a városi szmogból, indiai birtokon érezheted magad, forró tea illatát iszogatva.
A bőr kárpit miatt valódi állatok adták lelküket, a fabetétek igaziak, százéves múlttal rendelkeznek, a kézzel varrott és összerakott enteriőr lenyűgöző, még a középkonzol fabetétei is csak bőrrel érintkeznek. A pompa nem a külsőségekben nyilvánul meg, nem a csili-viliség az irányadó, hanem a visszahúzódó, a háttérből figyelő elegancia. Minden van ebben a kocsiban, ami a közlekedésben jó és elengedhetetlen, de nem ordít le semmi a műszerfalról. Az sebesség- és fordulatmérő fém gyűrűi, a klasszikus analóg óra, a fa környezetbe beépített levegőbeömlők, 7 hüvelykes érintőképernyős monitor különleges egyediség összképét hozzák létre.
A kényelem tekintetében senki sem panaszkodhat, a vezetőülés, a kormány és az pedálsor is testre szabható, helyzetük memorizálható. A hátsó sötétítő roló gombnyomással vezérelhető.A 225 kilométer/órás végsebességgel autópályán sem kell szégyenkeznie, nulláról a százas tempót 7,9 másodperc alatt ér el. Az elektronikus felfüggesztés révén sportkocsisan is vezethető. Szinte észrevehetetlenül van 100-120-on, csak suhan, a bent ülőknek fogalmuk sincs éppen mennyivel mehetnek, a technika megbújva dolgozik a ráncok mögött.
A biztonságról hat légzsák, ajtómerevítések, gyűrődési zónák, blokkolásgátló (ABS), vészfékrásegítő (EBA), keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS), valamint elektronikus fékerőelosztó (EBD) gondoskodik. A bixenon fényszórók nem járnak az alapverzióhoz, tesztautónkban azért volt, így jött össze a több, mint kétmilliós extralista. A visszapillantók fényre elsötétednek, ám a lámpáknak nincs kanyarkövető funkciójuk.
A parkolást, tolatást első-hátsó tolatószenzorok segítik, a tükrök nem túl nagyok, az A- és B-oszlop sokat takar, a hosszú tengelytáv sem a belvárosi éjszakázásnak kedvez. A magas üléspozíció és a bőséges beltér miatt ugyanakkor egyterűsen érezzük magunkat, jól látjuk az utat, az autó orrát azonban kevésbé. Az első szélvédő fűthető.
A csomagtartóban megbúvó CD-váltóval is megerősített hifi hangzásában is prémium, de nem fülsiketítő, hanem inkább fülbemászó. A sztereó hangrendszer nyolc hangszórós, 140 Wattos.
A 235 kilométer/órás végsebességgel autópályán sem kell szégyenkeznie, nulláról a százas tempót 8 másodperc alatt ér el. Az elektronikus felfüggesztés révén sportkocsisan is vezethető. Szinte észrevehetetlenség van 100-120-on, csak suhan, az utazóknak fogalmuk sincs éppen mennyivel mehetnek, a technika megbújva dolgozik.
Az autó teljes karosszériája alumíniumból készült, és mivel rendelésre készítették, nem szegecselték, hanem a repülőiparban használt ragasztási technikával illesztették egymáshoz az elemeket. A karosszériára 30 éves garancia van.
A modell új ára 100.000.- EUR
A fenti, Európában egyedülálló gyűjtői modell eladó – a szalonautó minőségű példány ára 30.000.- EUR. Érdeklődni a VÍRUSNAPLÓ szerkesztőségében lehet.