2022. JÚNIUS 10.- AZ OLAJEMBARGÓ ÉS A RAJTA TÁTONGÓ RÉSEK

Szerző: | jún 10, 2022 | Vírusnapló, Archívum, Gazdaság, Háború, Honvédelem, Politika, Proxy háború, Vendég Szerző

10692 b orosz olaj
Barátság kőolajvezeték

Az embargó értelmében az EU-s országok év végétől nem vehetnek nyersolajat és nyersolaj-származékot. A piacon jelenleg a dízelhiány a legnagyobb, és ami van, azt is Oroszország küldi. Ez a helyzet más nyersolaj-származékok terén is. Európa flexibilitása eltér termékenként: a nyersolajat le lehet cserélni, mert nagy a világpiac, de a származékokat nehezebb lecserélni. Ez lesz az embargó valódi nehézsége: hogy lehet-e az USA-tól vagy a Közel-Keletről dízelt venni. Az olaj még tengeren keresztül lehetne venni például Azerbajdzsántól, de a kikötőket Oroszország blokkolta. Továbbá különbséget kell tenni a nyersolaj-származékok és a gáz között. Utóbbi esetében főleg nekünk adhatják el ezt a terméket, és mi sem nagyon vehetjük mástól rövid távon.

Tíz év múlva Európa talán le tud csatlakozni Oroszországról. Kritikus helyzetben vagyunk. Tényleg látható, hogy a következő hat hónapban problémáink lesznek. Az olajár nagy valószínűséggel eléri a hordónkénti 150 dollárt vagy akár annál is többet, mivel Oroszország egyre inkább próbálja elirányítani az olajexportot Európától, ami az ellátási láncok fennakadásaihoz vezet.

043 dpa 9278137 1000x600 1
Olajtárolók

Egyelőre nem teljesen világos, hogy az Európai Unió pontosan hogyan akarja kivetni a hatodik csomagban elfogadott büntetőintézkedéseket. Továbbá az sem világos, hogy a mentességet élvező országok finomítói helye szerinti országban adhatnak-e el, vagy a vállalat székhelye fog számítani. Illetve az sem világos, hogy a mentességet élvező országok miután megvették az orosz olajat, tovább értékesíthetik, vagy sem. Az biztos, hogy júniusban biztosan újra fogja tárgyalni az Európai Unió a most élesített hatodik szankciót.

A szankciók arra késztetik a kereskedőket, hogy új utakat találjanak az orosz olajnak. Ebben nagy segítség lehet a hajóról hajóra történő rakodással való exportálás. Az adatokból az jól látszik, hogy az orosz fűtőolaj érkezése Görögország partjainál áprilisban már rekordszintre ugrott. A kereskedők szerint a tartályhajók fedélzetén ki lehet keverni fűtőolajat – amely a nyersolajnál könnyebb, tisztább termékek, például autó-üzemanyagokká történő finomításának mellékterméke –, majd egyik tankerről a másikra átrakodva mindenkit megvezetve újraexportálhatják. Bár nem szokatlan, hogy a fűtőolajat Görögország partjainál rakodják fel más célállomásokra irányuló exportra, az aktivitás mértéke a szokásos szintekhez képest az elmúlt hónapokban nagyon magas volt

118
A Mol százhalombattai telepe, a Dunai Finomító látképe.

A nyersolajon kimutatható, hogy urali típusú, azaz orosz olaj van-e benne, de az olajterméken nem. A nyersolajnál is számtalan variáció van az eddig megismert szankció kikerülésére.

Az a kérdés, hogy konkrétan mi lesz szankcionálva, és jelenleg nincs reexportálási tilalom. A rakományt nem tudják elvarázsolni, de magát a nyersolajat elképzelhető, hogy eladják valakinek, és majd ő el tudja adni. De, ha maga az orosz olaj lesz szankcionálva, akkor az oroszok el tudják cserélni mondjuk például egy közel-keleti típusra, és majd azt hozzák Európába. Így Oroszország egy sima árucserével megoldotta a problémát.

20170614saiq tanker olaj opec olajszallito
Kőolajat szállító tankerhajó

A feldolgozott termékek esetén még triviálisabb a dolog. Mert az már tényleg lekövethetetlen, hiszen magáról a olajtermékről senki nem mondja meg, hogy annak orosz, vagy más fajta volt az alapanyaga. Például ha Oroszország eladja az olajtermékét mondjuk egy olyan cégnek, amely országa nem vezetett be szankciókat, például egy szerb társaságnak, akkor erről hogy fog derülni, hogy az orosz alapanyagból készült. Magyarország a piacot nem fogja tudni összevissza rángatni, de Szerbia például egy tökéletes lyuk a kerítésen, egy európai ország, ami Oroszország felé húz.

Kategóriák