Nem maradt több időnk, és nincs új esélyünk hazánk védelmi képességeinek megfelelő szintre emelésében, sokkal gyorsabban és hatékonyabban kell a haderőfejlesztést végrehajtanunk. Mindenki érti és érzi, hogy helyettünk senki sem fogja megvédeni hazánkat.
A honvédelmi miniszter békekatonaságból, egyenruhás munkavállalók szociális intézményéből egy harcképes, elszánt, komoly hadsereget akar építeni, amivel számolni kell a régióban.
A hivatásos haderő kiegészítője és támogatója a területvédelem, amelynek erőssége, hogy helyi toborzású önkéntes tartalékosokból áll, akik helyben kapják a kiképzésüket, és a közvetlen környezetük védelmének előkészítése, valamint annak begyakorlása a feladatuk lényege.
A közelmúltban eddig nem látott toborzó kampányt indított a Honvédelmi Minisztérium. Ebben szövetségbe hívja azokat a magyar fiatalokat, akik igazi katonák akarnak lenni. Aki csatlakozik, az magabiztosságot, önbizalmat, bajtársakat, adrenalint fog találni a seregben!
A tavaly alakult új, ötödik Orbán-kormány határozottan elutasítja a háborút, tűzszünetet akar és béketárgyalásokat. Nagyon erős a háborúpártiak ereje és nyomása, de ki kell, és ki fogunk maradni a háborúból. Ahogy a Miniszterelnök az évértékelő beszédében meghatározta számunkra: szárazon tartjuk a puskaport, azaz kihasználjuk a lehetőséget, és megerősödünk. Ebben a ciklusban egyedülálló esélyünk van, mert adott a politikai támogatás, pénzügyi erő és a társadalom is fontosnak tartja a biztonságunkat.
Ahhoz, hogy a NATO biztonsági garanciái életbe léphessenek, nekünk is el kell végeznünk a feladatainkat, és mindenekelőtt egy erős, nemzeti haderővel kell rendelkeznünk, nem hagyatkozhatunk kizárólag másokra.
A rendszerváltás utáni évtizedekben a magyar hadsereg a legtöbb régiós ország haderejéhez hasonlóan meglehetősen elavulttá vált, legalábbis az eszközeit tekintve. Ezt hivatott orvosolni a magyar haderőfejlesztési program, amelynek az eszközbeszerzések még a könnyebben ellenőrizhető részei.
De azt is ide lehet venni, hogy a modern hadsereggel bíró országok vezetőinek diplomáciai súlya is nagyobb. Lengyelország például már a 2008-as orosz–grúz háború után egyre komolyabban vette Putyin birodalmi ambícióit, Litvánia 2016-ban visszahozta a sorkatonságot, és Románia is elkezdett lényegesen komolyabban áldozni a hadseregére.
A fejlesztés egyik iránya a hazai védelmi ipar állami fejlesztése, azaz a fegyvergyártás felfuttatása. Ez önmagában nem sokat mond, tekintve, hogy ez egy óriási terület, rengeteg iparágat érinthet. Olyan, mintha azt mondanánk, hogy a háztartási eszközök gyártásában kíván erősíteni az állam: ez a tűpárnától a mosógépig egészen eltérő dolgokat jelenthet.
Az biztos, hogy itt már a gazdasági élet törvényszerűségei fognak érvényesülni, és azok a vállalkozások lesznek életképesek, amelyek versenyképes terméket kínálnak a világpiacra. Magyarország ugyanis kicsi, csak a magyar hadseregnek hadieszközöket gyártani kevésbé lesz méretgazdaságos, már csak a cseh hadiipar tapasztalatai alapján is.
Jogi szempontból persze az is fegyvergyártásnak számíthat, ha szakmunkások, betanított munkások Magyarországon szerelnek össze egyes eszközöket. A stratégiai cél viszont az, hogy a hozzáadott érték döntő többsége belföldön jöjjön létre.
Új információk szerint 2030-ra sem biztos, hogy minden teljeskörűen rendelkezésre áll majd, de a Magyar Honvédség birtokában lesznek azok a képességek, amelyek a meghatározott feladatok teljesítését lehetővé teszik.
A korábban tárgyalt okok folytán a magyar hadsereg eszközparkjának színvonalát a 2010-es évek végére többgenerációs szakadék választotta el a modern eszközöktől. Ezért hosszas halogatás után fegyvervásárlásokba is kezdett az állam, elsősorban német hadiipari cégektől.
Tankot is importált a magyar állam, a német Leopard 2A kétféle verziójából összesen több mint ötvenet a honvédség meglévő harminc szovjet T–72-ese mellé. Vettek még két tucat Panzerhaubitze 2000 önjáró lövegget is.
A páncélos járműveknél maradva: a magyar állam 150 körüli Ejder Yalçin török fejlesztésű katonai terepjárót is importált, és átnevezte Gidránra. Ezek egy részét Kaposváron szerelik össze, az itt is felbukkanó Rheinmetall AG és Szíjj Lászlóék együttműködésében. Ez az autó szintén többféle feladatra specializálható, moduláris páncélozott jármű, 14 tonnás súlya miatt repülőn is lehet szállítani.
A magyar állam többféle légvédelmi és légi eszközt is rendelt, ami például a tavalyi magyarországi drónos incidens alapján valószínűleg különösen jelentős fejlesztésre szorul.
Európa 20. legütőképesebb hadserege immár Magyarországé – derül ki a nemzetközi fórumokon is sokat hivatkozott Global Firepower (GFP) 2023-as indexéből.
HAZÁNK ELŐTT FINNORSZÁG TALÁLHATÓ; DE A KÖZÉP-EURÓPAI RÉGIÓBÓL CSUPÁN ROMÁNIA (16.), ILLETVE CSEHORSZÁG (17.) ELŐZI MAGYARORSZÁGOT.
Globálisan nézve ugyancsak pozitív tendencia látható, már ami a magyar haderőt és annak koncepciózus fejlesztését illeti: 2017-ben a világ vizsgált százharminc országból Magyarországot a 63. helyre rangsorolták; tavaly az 56.; idén az 54. pozícióba helyezte a GFP indexe.
HAZÁNK MÖGÖTT SORAKOZIK FEL MA MÁR TÖBBEK KÖZÖTT SZERBIA, SZLOVÁKIA, HORVÁTORSZÁG AUSZTRIA, SZLOVÉNIA ÉS BULGÁRIA IS.
Mit vizsgál a GFP indexe? Sorra veszi az adott ország népességét, természeti adottságát, erőforrásait, földrajzi helyzetét és költségvetését; valamint számításba veszi az államok hivatásos (plusz tartalékos) katonai humánerőforrásait, szárazföldi, légi és vízi eszközállományait.
EZEKBŐL KÉPEZNEK EGY MUTATÓT, AHOL A NULLA AZ ELMÉLETILEG LEHETSÉGES LEGJOBB ÉRTÉKET JELENTI.
Érzékeltetésként: Magyarország indexe 2022-ben 0,8633; idén 0,8643 volt. Az abszolút első helyezett Egyesült Államok ezzel szemben 0,0712-es; az utolsó, száznegyvenötödik Bhután pedig 6,2017-es mutatóval bír a Global Firepower szakportál szerint.
MAGYARORSZÁG HADSEREGE, AMELY 2002-BEN A HADI ESZKÖZÖK EREJÉT SZÁMOLVA A RAND CORPORATION SZERINT A SZOMSZÉDOS ORSZÁGOKKAL ÖSSZEHASONÍTVA A HARMADIK LEGERŐSEBB HADERŐ VOLT, AZ UKRÁNTÓL JÓVAL, A ROMÁNTÓL VISZONT ALIG LEMARADVA; de 2010-re Szerbia és Ausztria, mi több, a szlovák, horvát haderő mögé került, egyedül a kétmilliós Szlovéniát előzte a szomszédos országok közül.
A számok nyelvén ez azt jelentette, hogy majd 20 ezer fővel csökkent a honvédség létszáma; hogy 50 ezer haditechnikai eszközt adtak el; hogy kivontak ötszáz lánctalpas harcjárművet; és hogy elajándékoztak hetvenhét darab T-72-es harckocsit.
KIJELENTHETŐ: 2010-RE A HONVÉDSÉG CSAK KORLÁTOZOTTAN TUDOTT ELEGET TENNI A NEMZETI – MAGYARORSZÁG FÜGGETLENSÉGÉNEK, TERÜLETI ÉPSÉGÉNEK ÉS HATÁRAINAK KATONAI VÉDELME – ÉS A NATO-KÖTELEZETTSÉGEKNEK.
Utóbbit a védelmi szövetség alapokmányának 3. cikkelye tartalmazza: minden szövetséges kötelezettséget vállal, hogy egyénileg és együttesen, folyamatos és hathatós önsegély és kölcsönös segítség útján fenntartja és fejleszti egyéni és kollektív védelmi képességét fegyveres támadással szemben.
Változást a krími konfliktus, illetve az annak következményeként romló kontinentális stratégiai és biztonsági környezet hozott. A NATO erre reagálva a 2014 szeptemberi Wales-i állam- és kormányfői értekezleten lépett. A résztvevők elfogadták többek között a védelmi költségvetések, főbb eszközbeszerzések és fejlesztések növelésére vonatkozó kötelezettségvállalást – ez az úgynevezett Defence Investment Pledge (DIP).
AMI A BÜDZSÉT ILLETI, A BUDAPESTI KABINET HATÁROZATBAN KÖTELEZTE EL MAGÁT A VÉDELMI KIADÁSOK GDP 2 SZÁZALÉKOS RÉSZARÁNYÁRA TÖRTÉNŐ EMELÉSÉRE: 2024-RE.
A KIKÉPZÉSI CÉLRA BÉRELT, TATAI BÁZISRA LESZÁLLÍTOTT LEOPARD 2A4HU ESZKÖZÖK RENDSZERESÍTÉSE MEGTÖRTÉNT. Ahogy a PzH 2000 önjáró tüzéreszközeiből is érkeztek példányok Magyarországra. A következő generációs gyalogsági harcjárművek – Lynx KF-41 – első példánya ugyancsak Magyarországon van már. Hadrendbe kerültek a honvédség merevszárnyú, légcsavaros kiképző repülőgépjei – Zlin Z-242L, Zlin Z-143LSi –, valamint a korábban beszerzett Airbus A319 csapatszállító-, Falcon 7X futárgépek. A forgószárnyas képesség erősítése érdekében megérkezett a szolnoki bázisra mind a 20 darab, Airbus H145M típusú könnyű helikopter.
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint cél, hogy egy korszerű, a kor kihívásainak megfelelni képes, Magyarországnak és szövetségeseinek biztonságát tovább erősítő honvédség jöjjön létre.
SŐT, A HONVÉDSÉG HOSSZÚ IDŐ UTÁN ÉRDEMI, ALKALMAZHATÓ ÉS BEVETHETŐ KÉPESSÉGEKET NYERHET VISSZA, ILLETVE SZEREZ MAJD MEG.